nurburgring.nl
Portal :: Inloggen :: Registreren :: Help ::
Bezoek Mov'it Nederland
Het is nu 28-november-2014 4:50



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 14-juni-2010 21:29 
Best vaak aanwezig
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28-oktober-2007 20:36
Berichten: 25
In de strijd tegen brandstofverbruik (zie mijn project http://www.mijnbluemotion.nl) wil ik polycarbonate ruiten bestellen voor mijn VW Golf IV om gewicht te besparen.

Zie http://www.plastics4performance.com/Lex ... 8-584-402/

Nu kun je daar kiezen tussen moulded windows of 'flat'. Wat moet ik me hier precies bij voorstellen.
De achterruit is standaard al moulded, de zijruiten niet, maar die kun je wel moulded bestellen.

Ze komen in een auto die gewoon dagelijks gebruikt wordt. Is er daarom nog iets aan te bevelen qua dikte, kleur, coating etc.?

Jullie hulp is welkom!

_________________
Hank is ôllus


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 14-juni-2010 22:09 
Niet meer te genezen...
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05-juli-2004 21:57
Berichten: 560
ik heb ooit lexan in een rally auto verwerkt . daar kwam het allemaal niet zo kritisch maar ik kan er wel wat over zeggen:

moulded wil denk ik zeggen dat de lexan plaat dezelfde bochtradius heeft als de orginele ruit.
Dat is denk ik aan te bevelen omdat de ruit niet mag stroppen in z'n geleide rails. Je wil ze immers kunnen openen en sluiten (toch?)
Om dezelfde reden is het ook aan te bevelen om lexan te nemen van de zelfde dikte als het glas. kies je dunner dan zal de lexan ruit rammelen in de sponning. Niet ideaal...

De winst viel ons toen nogal tegen. Vooral omdat we de voor en achterrruit toen niet hadden vervangen (beiden gelijmd en voorruit was alleen gelaagd glas toegestaan.)

Het verwerken van lexan is een werkje waar geduld voor nodig is, het moet heel rustig worden verzaagd met de beschermfolie er nog op. Pas op het aller allerlaatst haal je dat eraf. Zo minimaliseer je het aantal krassen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 15-juni-2010 19:01 
Ringbewoner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08-mei-2006 13:07
Berichten: 838
Woonplaats: Eindhoven
Lexaan is sowieso niet aan te raden imo.

_________________
Shift to DAF and you'll never have to shift again!!

AutoFans.nl Trackday kalender!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 15-juni-2010 19:07 
Best vaak aanwezig
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28-oktober-2007 20:36
Berichten: 25
Danny Vleeshouwers schreef:
Lexaan is sowieso niet aan te raden imo.


Waarom niet?

@Jan: bedankt voor je info. Na wat meer navraagwerk betekent moulded inderdaad ze ze al voorgevormd zijn. De set die overigens wil bestellen is kant en klaar, dus hoef zelf niets te zagen.

_________________
Hank is ôllus


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 15-juni-2010 20:55 
Niet meer te genezen...
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12-maart-2006 21:43
Berichten: 701
Woonplaats: Knutselland
Danny Vleeshouwers schreef:
Lexaan is sowieso niet aan te raden imo.


Helemaal mee eens :grin: :grin: :grin:
Ik rij op het circuit met polycarbonaat maar ik moet er niet aan denken
het dagelijks in de auto te hebben..

En hoe zit het dan bij jou met de verzekering??

En hoe lang denk jij te moeten rijden om die 250 pond er uit te hebben??

1 goede raad: Laat zitten die ruiten!!!!!!!!!! :grin: :grin:

Veel succes,

Groeten uit Smurfenland

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=Nkprw1VxteQ


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 15-juni-2010 21:05 
Best vaak aanwezig
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28-oktober-2007 20:36
Berichten: 25
Marco veldhuis schreef:
maar ik moet er niet aan denken
het dagelijks in de auto te hebben..


Vanwege het lawaai of?

Ik hoef het niet terug te verdienen, het gaat mij puur om het doel om 1 op 30 te halen.

Het lijkt mij ook een goede optie om alleen de achterruit en de twee achterste zijruiten de vervangen dan.

_________________
Hank is ôllus


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 15-juni-2010 21:12 
Niet meer te genezen...
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12-maart-2006 21:43
Berichten: 701
Woonplaats: Knutselland
Joan Lindhout schreef:
Ik hoef het niet terug te verdienen, het gaat mij puur om het doel om 1 op 30 te halen.


Als je dat wilt halen, trek dan je achterbank eruit en alle bekleding!!

Als je het voor het gewicht wilt doen, zijn er nog genoeg andere methodes die
gewichtsbesparing opleveren!! :grin: :grin:

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=Nkprw1VxteQ


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 15-juni-2010 21:16 
Ringbewoner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08-mei-2006 13:07
Berichten: 838
Woonplaats: Eindhoven
Joan Lindhout schreef:
Danny Vleeshouwers schreef:
Lexaan is sowieso niet aan te raden imo.


Waarom niet?

@Jan: bedankt voor je info. Na wat meer navraagwerk betekent moulded inderdaad ze ze al voorgevormd zijn. De set die overigens wil bestellen is kant en klaar, dus hoef zelf niets te zagen.

Omdat het bij brand of hitte gaat druipen en dat spul wil je niet op je hebben. Bovendien is het enorm snel beschadigd (krassen). Zoals ook op ander fora gezegd; neem polycarbonaat (macrolon), het is krasvaster en veiliger.

_________________
Shift to DAF and you'll never have to shift again!!

AutoFans.nl Trackday kalender!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 15-juni-2010 21:45 
Best vaak aanwezig
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28-oktober-2007 20:36
Berichten: 25
Ik heb lexaan/makrolon besteld, de duurdere variant van polycarbonaat.

Achterbank is er al uit, bekleding blijft erin. Het moet een optelsom zijn he, overal wat gewicht afsnoepen.

_________________
Hank is ôllus


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 15-juni-2010 21:49 
Ringbewoner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08-september-2005 22:22
Berichten: 954
Woonplaats: Wijchen
Succes, ik zou de originele ruiten nog maar even goed bewaren ;)

_________________
In de ban van de ring

2005: 16 laps
2006: 250 laps
2007: 73 laps
2008: 56 1/6 laps + 1/6 retour
2009: 52 laps + 11 vln
2010: 94 laps
2011: 183,5 laps
2012: 195,5 laps
2013: 101,5 laps
2014: 149 laps

Totaal: 1181,5 laps


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 15-juni-2010 22:30 
Komt net kijken
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26-mei-2009 14:47
Berichten: 23
Woonplaats: Venlo
Ik rij ook met polycarbonaat in alle ramen op de voorruit na in de corrado maar zou het zeker niet in de dagelijks wagen maken.
Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Doe ze wel telkens voorzichting af met een licht vochtige doek en niet droogwrijven want engelenhaar heb je e zo op.
Ik maak ze zelf en ze zijn daarom nog al eens te wisselen als ze te erg beschadigd zijn.

:edit Maurice, regel met verwijzing weggehaald...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 17-juni-2010 23:48 
Niet meer te genezen...
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05-juli-2004 21:57
Berichten: 560
probleem lijkt mij vooral de winter: wat gebeurt er met dat polycarbonaat als je het ijs eraf moet krabben?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 20-juni-2010 18:39 
Best vaak aanwezig
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28-oktober-2007 20:36
Berichten: 25
Mijn plan is nu om alleen de achterruit en de achterste zijruiten te vervangen door polycarbonaat.
De ruiten in de deuren blijven dan origineel.

_________________
Hank is ôllus


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 21-juni-2010 14:20 
Vaste bezoeker

Geregistreerd: 14-oktober-2009 10:03
Berichten: 83
Heeft er iemand ervaring met kunststof ramen in een auto zonder raamranden?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 21-juni-2010 14:44 
Ringbewoner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16-september-2005 10:34
Berichten: 1291
Woonplaats: 400km van de ring :(
Niet aan beginnen voor een ring auto.

Je kan het wel doen zonder raamstijlen, sommigen maken de top vast met klitteband bijvoorbeeld een strip op het raam en dan om een kooibuis, of maken zelf een soort raamstijl als support. De bijrijderskant kan je gewoon vast tapen op een racewagen met 1 stoel.

Alleen zijn op de ring de snelheden dusdanig hoog dat die ramen dan bijna van de auto gezogen worden, je gaat dan een mega kier krijgen. Dat is het niet waard voor die paar KG, zeker met een straat auto, kan je er beter 10 PK bij chippen of wat anders verzinnen om gewicht kwijt te raken.

Mooiste is carbon deuren die wel een raamstijl hebben.

_________________
1997 E36 M3 3.2 SMG straat editie
1993 E36 M3 3.2 S54 klankkast editie zonder kenteken...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 22-juni-2010 7:27 
Vaste bezoeker

Geregistreerd: 14-oktober-2009 10:03
Berichten: 83
Ja, daar was ik al bang voor.

Ik heb een keer een Impreza zien rijden op Spa en die kwam na één rondje al terug de pit in om de ramen dicht te tapen (ook niet echt veilig).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 22-juni-2010 16:16 
Niet meer te genezen...
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12-mei-2005 14:27
Berichten: 620
Bert Ansink schreef:
Niet aan beginnen voor een ring auto.

......Alleen zijn op de ring de snelheden dusdanig hoog dat die ramen dan bijna van de auto gezogen worden, je gaat dan een mega kier krijgen. Dat is het niet waard voor die paar KG, zeker met een straat auto, kan je er beter 10 PK bij chippen of wat anders verzinnen om gewicht kwijt te raken....

Mooiste is carbon deuren die wel een raamstijl hebben.


Klopt inderdaad. Onze 996RS CUP auto heeft aan de binnenkant klittenband zitten om ervoor te zorgen dat de ruiten niet open gaan boven de +- 150km/h. Deze deuren zijn deurstijl-loos. Voor een Alfa 75 bijvoorbeeld is 4 a 5mm dik Lexan perfect. (maarja, dan moet je de ruit wel vastplakken bovenaan de deurstijl.)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 22-juni-2010 17:33 
Sitebewoner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14-augustus-2007 17:54
Berichten: 437
Woonplaats: Iets verder van Eindhoven
Ach, mijn ruiten gaan boven de 190 open staan en die zijn van glas :roll:
Dat is het karakter van een oldtimer denk ik, net als dat je langs de kant onder je auto staat te wroeten omdat er eoa onderdeel vanaf gestuiterd is :mrgreen:

_________________
BMW 316 E30 1986
BMW 316ti gasbak 2002
Honda VFR750F 1994
Rondjes: Meer dan 61


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 09-juli-2010 18:57 
Vaste bezoeker

Geregistreerd: 23-november-2006 12:51
Berichten: 67
Woonplaats: Enschede
Als je 1 op 30 wil halen, misschien die grote ommeunige velgen vervangen voor een stuk lichtere exemplaren ;). Zal vast wat schelen.

Edit: Zie dat die velgen onder je GTi hangen.

Daarbij, krast lexaan of polycarbonaat ook niet aanzienlijk als je ze open en dicht doet?

_________________
Echte kerels wegen boven de 100 kilo...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lexan / polycarbonaat ruiten voor daily auto - wat te doen?
BerichtGeplaatst: 09-juli-2010 19:54 
Best vaak aanwezig
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28-oktober-2007 20:36
Berichten: 25
Dat is idd een avatar van m'n vorige auto. Er liggen nu erg lichte Audi A3 wielen onder (gesmeed aluminium).

Lexaan zal idd sneller krassen, ik heb daarom ook besloten om alleen de achterste ruiten te vervangen.

_________________
Hank is ôllus


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2011 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling